2009. január 5., hétfő

MŰVÉSZETTÖRTÉNETI FOGALMAK- F-I

Fajansz: Az ónmázas edények francia neve.

Falhéj: ősi épületeknél gyakori, de a mai napig használt építészeti megoldás. A külső és belső fal közé döngölt vagy mésztejjel cementált föld, agyag, kőzúzalék, amely a fal fő tömegét adja.

Fasces: Az ókori Rómában, kezdetben a királyok, később az állami hivatalnokok jelvénye. Szilfa- vagy nyárfavessző nyalábból állt, mely egy bárdot ölel körül, és az egészet egy vörös pánttal fogták össze.

Fehér korona: Felső Egyiptom koronája, királyi fejdísz, amely a fáraókon, magas csúcsán egy gömbbel van ellátva.

Féloszlopok: A falból csak félátmérővel kiálló oszlop. A kiálló rész azonban valamivel több szokott lenni, mint az oszlop fele, mert az optikai hatás mindig kevesebbet mutat.

Fibula: A bronzkorszak óta használatos ruhakapcsoló tű.

Filigrán: Arany- vagy ezüstsodronyból vagy, fémszálból készült ékszer, vagy ötvöstárgyra helyezett díszítmény.

Fornix: bolthajtás, az építésben a régi egyszerű diadalív jelzésére volt használatos

Forum: Vásártér, köztér, az ókori római városok népgyűléseinek, törvénykezéseinek, kereskedelmének színtere. Körülötte helyezkedtek el a középületek.

Francois-váza: A görög vázafestészet egyik korai remeke. Egy méter átmérőjű, a feketealakos szereplők a feliratokkal azonosíthatók rajta.

Freskó: Porfestékkel és vízzel a friss mészvakolatra készített festés, amelynek festéke a frissen felhordott vakolatba behatol, és annak megszáradása után oldhatatlanul marad meg.

Frigidarium: a római fürdő hideg vizes medencéjének tere.

Fríz: épületrész lezárására, tagolására, díszítésére szolgáló, domborművekkel díszített vízszintes, szalagszerű mező, képszék – díszített párkány

Frontalitás: kompozíciós szabály, amelynek értelmében a szoboralak végtagjai, feje, nyaka az egyenes törzshöz viszonyítva nem hajlik és nem fordul el, úgyhogy függőleges egyenes (szimmetria- tengely) húzható a fejtetőn, orron, nyakgödrön, köldökön át. – szembenézet, egynézetűség. A szobrok teste semmiféle elfordulást nem mutat. A szobrok csupán szemből adnak teljes nézetet, oldalról és hátulról nem.

Futó kutya motívum: a tengeri hullámok tarajának stilizált és ismétlődő motívuma, ahol a fekete illetve sötét, és fehér illetve világos színek foltértékére törekedtek.

Gemma: Vésett díszű drágakő, vagy féldrágakő, kagylóhéj, elefántcsont stb. Ha domborúan vésett kámeának, ha homorúan vésett intagliónak nevezik. A görögök inkább mitológiai ábrázolásokkal, a rómaiak történeti személyek képmásaival díszítették, és ékszerként vagy amulettként használták.

Geometrikus stílus: a korai görög vázatípuson alkalmazott minták, melyek nemcsak geometrikusak.

Groteszk: Ókori római épületek föld alá került helyiségeiben talált stilizált állati és növényi díszítmények mintájára készült reneszánsz díszítmény.

Gilgames- motívum: a civilizált világ teremtésének jelképe, Gilgames küzd a káosszal, amit rendszerint egy vadállat testesít meg. Gilgames megragadja, és a feje fölé emelve krázza belőle az erőt. Úr városából származik.

Graffito: falba karcolt felirat, ornamentális, vagy figurális dísz.

Granuláció: szemcse, szemcsézés. Az ötvösségben az a művelet, amelyben a fémfelületet szabályosan elhelyezett apró gömböcskék ráforrasztásával díszítik.

Gudea: Lagas enszije Kr.e. 2130 körül, Girszuban újjáépítette Nigirszur templomát, nagy agyaghenger feliratai ennek az eseménynek az emlékére íródtak. Egyben szobortípus, jellegzetes adoráns (imádkozó) kéztartással.

Günaszion: tornacsarnok, görögök testedzésének a helye

Halottak Könyve: Óegyiptomi vallásos rítusok, imák, himnuszok gyűjteménye (valójában nem könyv)

Halotti maszk: vékony aranylemezből készített maszk, melyet egyes halottak arcaira helyeztek rá.

Hamis látószög: az egyiptomi festészetben alkalmazott, a valóságban nem létező látószög. Pl. átlátszó edény, földkeresztmetszet

Harmadik állat: zergék, halak, macska, mamut, valamint másfajta felismerhetetlen vagy ritka állatok az őskori ábrázolásokon.

Hellenisztikus: Nem görög, mégis görög hatást mutató ábrázolás.

Herma: eredetileg Hermész görög isten mellszobra, mely lefelé keskenyedő, oszlopszerű törzsön nyugodott. 2. Mellszobor, mely támasztó építészeti tag 3. Fej alakú, fémből készült ereklyetartó

Hettita: indoeurópai nép, amely a Kr. e. 2000-1800 között Közép-Anatólia vezető népessége volt, és uralkodóház az ókori Egyiptomban

Hieroglif: Képírásos írásjelek. Az óegyiptomi képírás írásjelei, melyek teljes fogalmakat, szótagokat és hangokat jelöltek.

Hippodamosz: éliszi királylány, kinek kérőit apja kocsiversenyen legyőzve legyilkolta, de Pelopsz végzett vele.

Hippodromosz: négyszögletes formájú, félkörös lezárású ló- és kocsiversenytér, a rómaiaknál ezt circusnak nevezik, a hippodrom pedig egyfajta kertelrendezést jelent.

Horror vacui: félelem az ürességtől- tárgyak minden felületét kitöltő ábrázolásmód.

Humanitas: emberi méltóság, az örök emberi erény

Hüdria: széles nyílású, öblös testű, mázas vízhordóedény, melynek két füle vízszintesen a hasán, egy pedig függőlegesen a nyakán van elhelyezve

Hüposztil csarnok: nagy csarnok az egyiptomi templomokban, melynek mennyezetét sűrűn egymás mellé helyezett oszlopok támasztják alá.

Idol: fából vagy kőből készült őskori szobor, a kersztény szóhasználatban bálvány

Illuzionizmus: a valóság illetve a térbeliség megtévesztő látszatát keltő fal-, illetve mennyezetkép festésére törekvő művészeti irányzat. Főként a későbarokk idején virágzott, ahol a térhatás fokozására szolgált.

In antis: egyszerű görög ház alaptípus, az előrenyúló két ante között, két oszlop tartja a tümpanont. Pl. delphoi kincsesház

Insula: különálló ház vagy házcsoport, udvar és melléképületek nélkül, melyet minden más épülettől utcácskák választottak el; gyakran így nevezték a magában álló bérházakat is ellentétben a domusszal, melyben csak maga a tulajdonos lakott családjával; sőt az egyes bérbe adott lakásnak is ez volt a neve. A bérlőkre rabszolga ügyelt fel és szedte be tőlük a házbért.

Intaglio: figurális díszítésű, homorúan vésett kő. A gemma vésésének saját módja.

Interglaciális: felmelegedési időszak, azaz meleg, vagy mérsékelt periódusok az eljegesedések között.

Ithüphallikus ábrázolás: álló péniszű ábrázolás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése